Nyhedsbreve:

Oktober 2007     November 2007   December 2007

Januar 2008       Maj 2008           September 2008

December 2008

6. Nyhedsbrev. September 2008.

Håber I alle har haft en god sommer! Vejret har I vist ikke kunnet klage over i år?!

Her har vi stadig vinter, og den så vi ikke rigtig frem til…; ”så lang tid til vi kan surfe igen…”, men det er også en smuk og dejlig tid her. Vi har ind imellem frost om natten, men har om dagen ca. 6 – 14 grader og sol og dybblå himmel næsten hver dag. Så alt dette lys og sol er den store forskel på her og DK – og så selvfølgelig de store flokke af kakaduer og andre papegøjer (vi har set flokke af op til 200 kakaduer på en gang), palmerne og vores possums på taget om natten. Det regner meget sjældent, så vi kan klare os uden gummistøvler og vinterstøvler… - har ikke set mudder overhovedet!

Weekenderne går med fodbold; Casper spiller hver lørdag formiddag, Jacob lørdag eftermiddag og Jens søndag formiddag. Casper har træning på det udvalgte hold næsten hver søndag eftermiddag…

Maria og jeg hygger os med en cykeltur rundt om søen, Maria har en veninde på besøg eller vi er med for at se nogle af kampene. Ind imellem skal vi hjælpe i ”pølseboden” i klubben; sidste lørdag grillede Jens og jeg bacon i 1½ time. En rigtig australsk frokost er en pølse & løg eller bacon & æg, begge dele lagt mellem 2 stk. sandwichbrød!

Så planerne med at se noget mere af Canberra, omegnen og museer er ikke blevet til så meget. – Vi er blevet indhentet af ”dagligdagen”, med forskellige planlagte gøremål, - men det er nu også dejligt! – Vi er i denne tid halvvejs i vores ”eventyr” her, så vi er ved at planlægge vores rejser for det sidste år. Samtidig har vores familier meldt deres ankomster, så det glæder vi os til.  – Vi har på fornemmelsen, at det lige pludselig kommer til at gå rigtig stærkt, før vi er på Rødstensvej igen!

I starten af vinteren var Jacob og Mette på en endags tur til stranden for at surfe; det kan lade sig gøre året rundt med våddragter på. – Vi havde en hyggelig dag, hvor Jacob rigtig fik prøvet sit nye surf board af.

En søndag tog vi med Bjarne og hans drenge til ”deres” sted, Booroomba Rocks, som ligger 45 min kørsel ud af Canberra og derefter 1½ km gåtur til toppen af et bjerg. - Sikken en udsigt, man kunne se helt til de høje bygninger i Canberra. Vi gik på klipper, nogle steder hakket trin ud i klippen og ellers smalle stier. Nede igen kørte vi 3 km til et picnic- og campingområde for at tænde bål, - og var de eneste der var der.

Alle 5 børn havde travlt med at finde brænde i skoven (slangerne sover på denne tid af året, da det er for koldt for dem nu!) og vi fik tændt 2 bål. Et til børnene at lege med at holde i gang og et under en BBQ, som vi skulle stege pølserne på. – En rigtig ”Aussie”- tur; det er altid muligt at få grillet nogle pølser!

Om vinteren skal man helt nordpå for at opleve sommertemperaturer. Så i 2. uge af børnenes vinterferie, d. 12-19/7, fløj vi de 3 timer nordpå til Cairns i staten Queensland, og havde igen en fantastisk oplevelse. – Jeg har lige lagt billeder på hjemmesiden fra den tur, så dem kan du som sædvanlig se på www.jmfrandsen.dk.

Cairns er så langt nordpå man kan flyve på østkysten og der er tropisk klima. Vi havde 25-30 grader om dagen, 21 om natten, så vi havde kun t-shirts på hele ugen.

Vi startede med at tage en endags tur til Great Barrier Reef  ud fra Cairns. Sejlturen tog 1 time og pludselig dukker revet op foran os. Båden lagde til ved en stor ponton, hvor vi kunne dykke ud fra og hvor vi fik serveret frokost. Vi snorklede alle sammen, og jeg var også nede at dykke i ½ time (Jacob skulle have været med, men var for forkølet, desværre). - Jeg svømmede sammen med en stor havskildpadde - så bliver det vist ikke større! Dejligt at svømme med børnene og se og pege på de flotteste fisk og koraler. Det var også muligt at se revet fra en ”glas-bunds-båd”.

Derefter havde vi lejet en 4-hjulstrækker til de næste 6 dage, og havde medbragt vores telt og soveposer, så vi bare kunne køre af sted.  Vi kørte længere nordpå; havde en sol dag i turistbyen Kuranda, kørte videre til Port Douglas, hvor vi sov en enkelt nat. Videre til Cape Tribulation midt i Regnskoven ”Daintree”, hvor vi slog telt op ved frokost tid under palmer og træ bregner, - og så kom regnen om aftenen... Det STYRTEDE NED, så vi havde vand i bunden af teltet, og måtte slå det sammen i øsende regnvejr næste dag... Vi ville være blevet en nat mere, men det opgav vi. Vi var på en gåtur i regnskoven i badetøj (kunne vi lige så godt), og så kørte vi videre. Var på sejltur og så 3 krokodiller, bl.a. "Big fat Albert og Scarface". Havde en herlig tur ind i regnskoven i bilen, det var sjovt at køre gennem floderne!

Videre indlands til kaffe, sukker og frugt-områder. Sov 2 nætter (nu var her sol resten af turen) i teltet på en campingplads, hvor alt blev tørret igen. Kørte videre indlands for at se noget af ”The Outback” og så en nedlagt mineby. Derefter sydpå til ”Dairy” områder (grønt og frodigt med køer overalt) med skovområder med de flotteste vandfald... Herlig, herlig tur, med så mange forskellige oplevelser på få dage.

Hjemme efter den tur, kunne vi planlægge den næste udflugt, en tur til bjergene for at stå på ski! Vi har ca. 2½ times kørsel til de største slalom-bakker i Australien. Området er ca. på størrelse med områder i Sverige og Norge, og der er i år masser af sne! – Her er ingen fyrretræer, men ”Gum”-træer”, så omgivelserne ser lidt anderledes ud! – Vi har været på to endags ture, hvor vi begge dage havde stærk blæst og snevejr, men fik stået en masse på ski alligevel. Alison og børnene var med, og det var første gang på ski for børnene, og de er blevet vilde med det. De havde kun set sne 1 gang før!

Maria var op til vinterferien færdig med sit forløb på introduktionsskolen, og havde en flot ”Graduation” hvor hun skulle læse et stykke fra en ”aboriginal”-historie op i mikrofonen foran hele skolen, og hvor eleverne viste deres malerier frem. Hun var nervøs over det, men klarede det rigtig flot! – Det var afsked med skolen Hughes og mange gode kammerater; det har været en fantastisk tid der for både Casper og Maria, med søde, dygtige og engagerede lærere og kammerater fra hele verden!

Maria startede efter ferien på almindelig australsk skole, Red Hill, hvor Casper allerede går. Det var en lidt svær start for hende. Både at finde nye kammerater i klassen, men også at indhente det faglige. Her i ”year 1” skriver eleverne små historier, læser og de har fransk. Maria har skullet arbejde hårdt, men er i skrivende stund allerede faldet godt til, og er ved at være godt med.

Hun er startet til fodbold, ligesom drengene…., og kører nu af sted sammen med de andre onsdag eftermiddag! Hun har fået tilbud om at være på et miks-hold til indendørs fodbold-turnering til vinter, så det glæder hun sig til.

Casper har fejret sin 10 års fødselsdag, og havde glædet sig til at prøve at have en vinter-fødselsdag… Han inviterede 4 venner fra fodbold og skole, og de kom til ”Casper-cup”(bordtennis, dart og fodbold), pizzaer, film og ”sleep-over”, og de hyggede sig og grinede en masse.

Casper får spillet masser af fodbold, og nyder tit weekenderne med hans gode ven Kristoffer, som ind imellem sover her eller Casper hos ham.

Casper har arbejdet hårdt i skolen, og lektier er blevet meget lettere for ham, så han trives med hans hverdag!

Jacob er glad for at gå på hans skole Telopea, hvor han har fået gode kammerater og hvor skolearbejdet er blevet lettere for ham. Han er kommet på skolens hold i både indendørs- og udendørs fodbold som anfører, så det har givet nogle gode oplevelser og kammerater.

I fritiden spiller han også både udendørs og indendørs fodbold. Snart bliver det udendørs fodbold dog afløst af baseball, som er en sommer-sport.

Jacob er blevet meldt til konfirmations-forberedelse hos den danske præst i Sydney. Han skal undervises over ”Skype”(Internettet) med de andre danske unge fra hele Australien. Måske når han at blive konfirmeret hernede, men ellers skal han konfirmeres, når vi er i Danmark igen. Undervisningsforløbet slutter af med en lejr i 3 dage i ”Blue Mountains” nær Sydney til februar.

Jens trives med hans konsulent job. Han har, efter en spændende og travl periode, haft en stille periode med kun små opgaver på kontoret, men er lige nu kommet på endnu en ny opgave for de næste 3 måneder, så det er han glad for.

Han er selvfølgelig blevet mere og mere involveret i Caspers fodbold, og er ved at arrangere en sæsonafslutnings-turnering med inviterede hold til klubben d. 13/9. - Samtidig spiller han selv fodboldkamp hver søndag og spiller også på et ”touch-footie” hold på arbejdet, - så han er i god form!

Jeg nyder stadig mit arbejde i ”Kikki-K”, hvor jeg har et par frokost-afløsninger om ugen. Det er sjovt at være med at nyindrette og arrangere nye varer, og stadig sjovt at lære nyt om kunde-betjening!

Jeg sat en lille hjemmeproduktion i gang med at producere ting til et marked. Jeg har lavet opslagstavler med søde stoffer og elastikker, med matchende puder til både børn og voksne. Desuden "prinsesse-lamper" i organza og perler til børneværelser. Jeg har været på et søndags marked ”Old Bus Depot Marked” 2 gange; jeg solgte ikke så meget, men nok til, at jeg har lyst til at fortsætte. – Jeg har fået lavet visit-kort og er ved at sætte en hjemmeside op – mest for på den måde at prøve det hele af! – Jeg satser på et godt jule-salg!

Apropos jul…; vi havde lovet Alison og Tim at vise dem, hvad vi spiser til de danske julefrokoster, så i denne tid, hvor det er lidt sjovere at spise sild og flæskesteg…., inviterede vi dem, spanierne Antonia og Javier , danske Bjarne + børn til div. sild, fiskefilet, Bjarnes rugbrød, leverpostej, frikadeller, flæskesteg, ost, frugtsalat, vaniljekranse og marcipan. Bjarne kom med ”sol-æg” (fra Sønderjylland), vi fik snaps og øl, så stemningen var høj! Vi sluttede selvfølgelig af med terningespil og pakkeleg. En sjov eftermiddag – og uhm… hvor det smagte!

Lige nu ser vi frem til mine forældres besøg fra d. 22/9 og er ved at planlægge hvad vi skal se af Canberra og omegn sammen med dem. Vi har planlagt en tur til ”Blue Mountains” og til november flyver vi til Ayers Rock ved Alice Springs (midt i Australien, 3½ timers flyvetur herfra), hvor vi vil mødes med dem.

I december kommer Ulla, Klaus og børn. Til januar kommer Onkel Jens og til april kommer farmor og Jens’ gudmor Kirsten. Vi glæder os til alle besøgene.

Vi har haft enkelte dage med temperaturer op til 18 grader, så foråret er så småt på vej. Påskeliljerne er kommet op (her hedder de af gode grunde ikke noget med ”påske”, men ”Daffodils”) og vi er spændt på at se farverne på vores hæk af Carmelia-buske, som er lige uden for vores køkkenvindue.

Mange hilsner

Maria, Casper, Jacob, Jens og Mette.