Nyhedsbreve:

Oktober 2007     November 2007   December 2007

Januar 2008       Maj 2008           September 2008

December 2008

7. nyhedsbrev. December 2008.

GLÆDELIG JUL OG GODT NYTÅR!! – Vi ses i det nye år!

Her er alt vel, vi nyder vores hverdag og rejserne rundt i Australien. Vi er dog også ved at se frem imod at skulle hjem til venner, familie og vores hverdag på Rødstensvej igen, og det glæder vi os også til. Samtidig kan det dog også give et sug i maven, da det også betyder at vores eventyr her snart er ovre.. – Der er så meget at opleve i dette fantastiske land og vi har mødt så mange dejlige og søde mennesker.

Mormor og morfar kom sidst i september, og vi startede med at have 3 uger sammen før de tog af sted på deres 1 måneds rejse rundt i Australien. De var her over børnenes 2 ugers forårsferie, hvor vi hyggede hjemme eller var på ture omkring Canberra på hverdagene, og i de 3 weekender var på ture. Selvom det kun var forår, var her sol og omkring 25 grader hver dag.

Den første weekend kørte vi fredag eftermiddag de 4 timer til ”Blue Mountains”, som er et smukt område indlands fra Sydney. Der havde vi lejet en ”cabin” i 2 dage, og vi kørte til de forskellige udsigtssteder, bl.a. de mest kendte ”The 3 Sisters”. Vi gik en tur ned i dalen, som var en varm gåtur ned gennem regnskoven. I hele området er der et blåt dis over trætoppene pga. dampen fra alle eukalyptustræerne. På vejen hjem kørte vi ad en smal bjergvej og besøgte en stor drypstenshule.

Næste weekend tog vi til stranden for at opleve havet. – Bjarne, Simon og Kris havde inviteret os alle til et sommerhus ved South Durras. Huset ligger i første række, så vi kunne høre havet gennem det lille stykke skov huset ligger bag, og der er kænguruer og papegøjer overalt. Vi kørte af sted i regnvejr lørdag, men allerede søndag var der godt vejr igen, og vi kunne bade, surfe og gå ture på klipper langs nabostrandene de næste 3 dage (mandag var helligdag og vi tog tirsdagen med også). Vi spiste god mad fra BBQ’en, bl.a. også Abeloner, som Bjarne dykkede ned og hentede.

Hjemme igen tog mormor og morfar bussen de 3 timer til Sydney for at komme i Operaen. Vi kørte dertil i weekenden, hvor vi denne gang besøgte Sydney akvarium, botanisk have (med store flagermus i trætoppene) og var selvfølgelig forbi Operahuset. – Sydney er altid skøn at besøge.

Det lykkedes mig at mødes med Sus (håndbold-veninde) og hendes familie i Darling Harbour lørdag eftermiddag, (de er på rundtur i 3 uger og tog videre til Ayers Rock, Adelaide og Kangaroo Island).

Hjemme tog mormor og morfar af sted på deres store rejse; de fløj til Cairns, hvor de fik deres camper, som de skulle rejse rundt i 1 måned. De rejste over Brisbane, Sydney, Melbourne og til Adelaide. Vi mødtes med dem i en weekend, da de passerede kysten ud fra Canberra, hvor vi camperede sammen.

Vi fortsatte med vores weekendture; vi var ved en kystby Narooma, hvor Casper skulle spille en fodboldturnering. Vi var heldige med vejret og havde sol hele tiden og kunne køles af i havet mellem kampene.

Weekenden efter Tim fyldte 50 og inviterede til fest i Beechworth, hvor en af hans forfædre har levet under guldgraverperioden og hvor deres familiegravsted er. Beechworth ligger 4 timers kørsel syd for Canberra mod Melbourne og er en hyggelig og flot historisk by.

D. 15/11 fløj vi til Alice Springs inde midt i Australien, for at køre i vores lejede Toyota Tarrago de 5 timers kørsel til ”Ayers Rock” (”Uluru”). Der mødtes vi med mormor og morfar igen, hvor vi havde 4 dage sammen. Vi var blevet advaret om, hvor varmt der ville være, men i stedet silede regnen ned og det var koldt! Vi havde 1½ dag på den måde og så bl.a. Uluru med vandet silende ned af siderne. Vi kørte til de nærliggende ”The Olgas” (”Kata Tjuta”) 40 km væk på 2. dagen, og mens vi var der forsvandt skyerne; solen kom frem og der blev hurtigt 35 grader, så nu drak vi vand hele tiden og hældte vand i vores kasketter… Nu havde vi varmt vejr resten af turen.

Vi oplevede de flotteste solopgange og solnedgange over stenen og blev meget fascineret af landskabet. Vi var på en spændende 3 timers guidet tur rundt om Uluru, hvor vi hørte om naturen, dyrene og hvordan Aboriginals-stammerne levede. Der ligger også et flot ”Visitors-center” med en spændende udstilling og salg af Aboriginal kunst. Vi gik turen næsten hele vejen rundt om stenen (vi blev samlet op efter 5 km); det var en varm tur rundt, så børnene kunne rigtig forstå hvor varmt der kan være i ørkenen.

Vi havde derefter 10 dage sammen med mormor og morfar før de skulle rejse hjem d. 1/12. Vi fejrede både Jacobs og mormors fødselsdage, oplevede et Skandinavisk julemarked (hvor jeg havde en bod med mine egne ting) og ellers skulle mormor og morfar se diverse sportsaktiviteter, som børnene deltager i.

Det var en vemodig afsked, men heldigvis kunne vi se frem imod næste besøg allerede 10 dage senere. Ulla, Klaus (Mettes bror) med børn landede d. 10/12.

I skrivende stund (d. 23/12) har vi allerede oplevet mange ting sammen og Fam. ”Klaus” har været 6 dage af sted på egen hånd til Blue Mountains og Sydney. Vi er lige kommet hjem fra en 3 dages tur sammen til kysten, hvor vi boede på 2 forskellige campingpladser i nærheden af Batemans Bay. Vi prøvede det lånte telt af og i det hele taget alt campingudstyret før vores store tur sammen 10 dage over jul og nytår… - Vi havde 26-28 grader og sol alle dage og vi nød at kunne surfe igen! Katrine på 3½ ville også gerne bade, men ”venter til der ikke er flere bølger…” (vi må finde nogle strande til hende også!)

Julen er blevet lidt mere travl i år, både med at have familie-besøg, men også med flere aktiviteter ved at kende flere mennesker og alle børnenes kontakter. Vi er blevet inviteret til flere ”Christmas drinks”, hvor man mødes et par timer til drinks og snacks. Vi blev også inviteret til drinks hos den danske ambassadør (via vores medlemskab af den Skandinavisk/Australske forening) i hendes private lækre hus med danske møbler, hvor der blev serveret danske lækkerier lavet af en dansk kok!

Børnene trives på deres skoler og har fået gode kammerater, men det er igen denne tid på året, hvor de længes efter deres kammerater derhjemme. Det hjælper dog meget at have deres fætter og 2 kusiner her! – Det er slutningen af et skoleår, og her i Australien dannes nye klasser hver år, så de skal også sige farvel til gruppen de var vant til. Lærerne skifter hvert år, så de har også skullet sige farvel til nogle lærere, som de var meget glade for.

Selvom sommerhalvåret ikke er fodbold-tid (det er en vintersport her), har alle 3 spillet indendørs fodboldkampe og begge drenge trænet udendørs. Casper har som sidste år også spillet udendørs kampe fredag, så vi har haft rigtig travlt på hverdagene med at være forældre-chauffører… Weekenderne blev holdt frie, så det var dejligt stadig at kunne komme på ture i weekenderne.

Jens’ konsulentfirma arbejder mest med offentlige departementer, og der er fra regeringens side blevet sparet på konsulentbistand, men Jens har indtil videre været ”på job”, så det er han glad for selvom det ikke altid har været helt så spændende opgaver.

Jeg har haft lidt mere travlt her ved juletid med flere vagter i Kikki-K, hvor der har været rigtig jule-travlt. Samtidig har jeg været 2 lørdage på ”Old Bus Depot Markeds” med mine opslagstavler og møbler og har fået solgt en del; der var også nogle bestillingsopgaver, så der var lidt at lave efter markederne også. – Det har været rigtig sjovt!

Vi har i dag haft 29 grader, så selvom vi har bagt vaniljekranse og pigerne klippet lidt nisser,  BLIVER det aldrig rigtig jul i den varme… Samtidig gør vi klar til vores næste campingtur, hvor vi alle 10 kører sydpå langs kysten til Victoria (noget af turen samme steder som vores tur sidste jul); vi kører d. 24. om eftermiddagen (vi kunne ikke komme ind på nogle campingpladser d. 25. pga. Australiernes juledag), og skal derfor fejre jul om formiddagen her i Canberra med vores plastic-juletræ! Vi er tilbage d. 5/1 hvor Jens skal på arbejde igen.

Desværre kan jeg ikke rigtig henvise til vores hjemmeside, www.jmfrandsen.dk, da jeg slet ikke har haft tid til at opdatere den med billeder de sidste 3 måneder… - men hold øje, lige pludselig er der nye billeder!

Mange kærlige hilsner fra os alle 5 med ønsket om et godt år 2009!!

Maria, Casper, Jacob, Jens og Mette.